Van Hollywood naar Berkeley! - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Francis Voet - WaarBenJij.nu Van Hollywood naar Berkeley! - Reisverslag uit Berkeley, Verenigde Staten van Francis Voet - WaarBenJij.nu

Van Hollywood naar Berkeley!

Door: francisvoet

Blijf op de hoogte en volg Francis

14 Juni 2012 | Verenigde Staten, Berkeley

Lieve jullie!

Hier dan eindelijk weer een berichtje van mij..jullie hebben er even op moeten wachten, maar ga er maar eens goed voor zitten, want ik heb me toch een paar mooie weken achter de rug! :)

De vorige keer schreef ik nog dat we (Mischa, Renee en ik) in L.A. waren, nu ben ik inmiddels al in Berkeley, maar er is nog een hoop gebeurd tussendoor ;).

We zijn uiteindelijk nog een dagje naar de Universal Studio's geweest (hadden een gast in een hostel ontmoet die er werkt, dus we konden met korting een kaartje regelen en hebben een hele dag een rondleiding van hem gehad door het park (met stuk of 6 anderen), was echt super leuk! In bijna alle 'attracties' geweest, alle filmsets dmv een rondleiding in een busje gezien en erna een hapje gegeten met z'n allen in het park en besloten om nog een nachtje langer te slapen in het geweldige Banana hostel :). De dag erna is Mischa naar Six Flags geweest met 'de mannen' en hadden Renee en ik tijd om even flink te shoppen ;). Zijn naar Monica Beach geweest, waar je de 'third street promenade' hebt; mega grote winkelstraat en een autovrije zone! Dat was dus letterlijk criss cross de straten oversteken tot we de winkels uitgespeeld hadden. 's Avonds zijn we met de auto door Santa Barbara en Santa Maria gereden via Highway 1. Na een flink stuk gereden te hebben besloten we om in de auto te slapen (waren beland in de Big Sur). We zagen bordjes dat we niet mochten parkeren, het verboden was om te overnachten etc. beetje aanstellerij ;). We besloten om een paar uur in de auto te slapen om erna de zonsopgang te kunnen zien met een prachtige zee + uitzicht! Helaas was slapen in de auto met 3 lange personen toch niet echt zo ideaal als we dachten :p. Man, we hebben amper een oog dicht gedaan, en de zonsopgang was ook niet echt zoals we het verwacht hadden haha. Maar goed, was een leuke ervaring en volgende keer beter ;). Die ochtend erna hebben we uren door een prachtige (!) omgeving gereden, de bekende 'highway' 1; echt non-stop uitzicht over witte stranden, bergen en de pacific ocean..onderweg ergens ontbeten in een TE luxe restaurant (maar was enige in verre omstreken); we zaten in onze stinkkleren lekker genesteld tussen alle rijke zakenlui, minimaal 1 polo aan die een krantje aan het lezen waren ;). Na een flinke autorit zijn we onderweg nog gestopt in Santa Cruz om lekker uit te brakken op het strand, was mooi! Uiteindelijk zijn we aangekomen in San Francisco, inmiddels redleijk gesloopt ;). Het duurde een flinke tijd voordat we een hostel hadden gevonden ivm een festival. Na een aantal belletjes hadden we een hostel gevonden voor een nacht; het hostel had gekookt voor alle gasten, dus dat was ideaal! Wel echt bizar; we hadden onze auto ergens geparkeerd en werden meerdere malen gewaarschuwd dat we de auto voor 10.00 p.m. moesten weghalen, anders werd de auto weggesleept. Dachten dat het wel meeviel maar toen we wegreden zagen we in tussentijd (2 min. na 10) dat er al 3 auto's weggesleept waren! De dag erna zijn we een hele dag in San Francisco geweest; hebben alle toeristische plekken gezien, zoals de Lombert street, Fisherman's Wharf, veel gekke straatartiesten, Union Square en een fiets gehuurd en hiermee over de Golden Gate Bridge gefietst! Heel gek dat een 'brug'tripje zo leuk kan zijn, maar in ongeveer 3 uur heb je echt geweldige uitzichten (o.a. Alcatraz). 's avonds zijn we met de beroemde cable car r. Chinatown gegaan en daar lekker gehapt.

De dag erna was het dan zover....inchecken in het International House in Berkeley! Tijdens deze 6 weken ga ik een 'summer course' volgen, Consumer Behavior (marketing course). De universiteit wordt als een van de 'beste en prestigieuze universiteiten ter wereld' omschreven, nr. 4 van de wereld. Dit schepte natuurlijk hoge verwachtingen, maar tegelijkertijd vond ik het ook heel spannend. Ik heb uiteraard het e.e.a. over de uni gehoord en gelezen, maar verder had ik niet echt veel info over waar/wanneer/hoe ik deze zondag zou moeten inchecken en wat er precies van me verwacht werd. Uiteindelijk afgesproken om Juul (Nijmeegs meisje die ook summersessies volgt hier) te meeten op een station en uiteindelijk met z'n allen r. Berkeley gegaan. Uiteindelijk zijn we na een flinke, stijle wandeling,bepakt en bezakt aangekomen in het International House, echt een prachtig gebouw! Er hing een briefje op het raam 'check-in from 5 p.m'...oeps, stonden we daar om 12.00 uur a.m. ;). Gelukkig kon ik mijn spullen wel al droppen in een of ander magazijn en waren we niet de enige die geen idee hadden hoelaat we verwacht werden ;). Natuurlijk werd ik met een heel raar gezicht aangekeken toen ik mijn spullen afgaf: een backpack, behangen met lakens en schoenen, een kussen, een rugzak, een koelbox (gevuld met bier, sterke drank en limoen), en... een snorkelset! Haha, ik leek echt zo'n braaf, gek voorbereide Hollander, die alle inkopen alvast had gedaan ;). Die dag zijn we teruggegaan naar San Francisco om nog een glimp op te kunnen vangen van het 'Bay to Breakers' festival; een rennerswedstrijd waar groepen verkleed/naakt aan mee doen. Helaas de race zelf gemist, maar nog wel heel chill in het Golden Gate Park tussen de verklede mensen biertjes kunnen drinken :). Na onze laatste burger met z'n allen weggewerkt te hebben, was het echt tijd om afscheid te nemen. Heel gek om doei te moeten zeggen tegen Mies en Renee, maar de uitdaging stond nu dan echt voor de deur; poging nummer 2; inchecken! ;). Na alles geregeld te hebben was het rond 00.00 uur toen ik mijn kamer binnen kwam strompelen, mijn spullen moest wegleggen, mijn bed nog moest opmaken en oja..mezelf aan mijn roommate voorstellen die al lag te slapen ;).

Het verhaal wordt geloof ik heel lang, dus ik ga proberen het wat in te korten ;). De eerste dagen voelde echt heel gek; ik had 2 sleutels, 2 kaartjes en verder moest je zelf uitzoeken hoe je alles moest regelen etc. Natuurlijk een leuke uitdaging, maar ook heel vermoeiend ;). Eerste dagen stonden vooral in het teken van dingen regelen, vrienden maken, onaangekondigde meetings meepikken, boeken kopen, ieder biertje joinen, eerste colleges volgen, omgeving verkennen en de campus ontdekken. Heb de eerste dagen gewoon met een plattegrond van de campus moeten rondlopen *nerdie*. Maar goed, mijn eerste indruk was echt: WOW! AMAZING!
Het is echt zo'n bijzondere ervaring om dit mee te maken; iedere dag stond ik op met een soort van lichte (gezonde) spanning in mijn maag. Het was op het begin echt heel spannend om nieuwe (internationale) mensen te onmoeten, continue Engels te moeten spreken, steeds met nieuwe mensen aan tafel te zitten etc. Maar deze kans zal ik niet meer vaak meemaken, of in ieder geval niet op deze manier, dus geniet er nu volop van :).

Ik keek heel erg uit naar mijn eerste college, en deze is ook heel goed bevallen! Ik hoorde dat de beste hoogleraren tijdens summer school worden ingezet, en ik denk dat ik het goed getroffen heb met de mijne :). Mijn docent is ontzettend aardig, vriendelijk en hij vindt het heel mooi om te zien dat internationals de moeite en tijd hebben genomen om naar Berkeley te komen om een summer course te volgen. Mijn eerste college was wel echt even wennen; ik zat naast een jongen die afgelopen zomer Lady Gaga met haar tournee had begeleidt en bij Apple werkt, en zat dicht bij een Amerikaan die echt alleen maar 'Berkeley' gadgets had; een Berkeley pen, pet, schrijfblok, shirt, broek en zijn naambordje geprint had (!). Raakte hierdoor redelijk in paniek over het niveau en de type studenten die hier rondlopen, omdat de lat heel hoog leek te liggen, maar inmiddels ben ik er wel aan gewend :); Amerikanen houden sowieso van opscheppen en het is meer dan duidelijk dat dit keer niet alleen de Aziaten gek zijn op foto's en gadgets, maar dat letterlijk iedere student hier wel iets heeft van Berkeley en dat ze hier vaak mee pronken. Het is wel anders dan in NL; het zijn interactieve colleges en er heerst een duidelijke structuur tijdens colleges. Waar ik nog wel even aan moest wennen was de 'Berkeley time'; 10 minuten later komen is no problemo, sterker nog; de docent komt zelf 5-10 min. later. Het voelde eventjes alsof ik in het Brabants kwartiertje terecht was gekomen, wat in Nijmegen door docenten helaas nooit geaccpteerd werd ;). Afgelopen week moesten we een assignment inleveren en de studenten die later dan Berkeley time binnenkawmen hadden pech en mochten hun assignment niet meer inleveren, auch. Naast de 2,5 uur durende colleges moeten we heel veel lezen en mijn eerste mid-term en assignment heb ik inmiddels achter de rug. Komende weken (nog maar 2,5!) moeten we nog wel het eea presenteren en inleveren, dus het is flink bikkelen, maar wel heel leerzaam! :).

Verder kunnen we hier 3x per dag eten, maar omdat we maar 10 maaltijden per week krijgen (obv bereking afgelopen jaren ?!), nemen enkele Hollanders iedere ochtend stiekem hun lunch mee in hun broekzak o.i.d.haha, mooi om te zien. Inmiddels al redelijk gewend aan de eetmogelijkheden hier, maar even een mini schets: je kan zoveel eten en drinken als je wilt; hetgeen wat er met ontbijt staat, staat er ook met de lunch en oja, ook met avondeten! Af en toe is mijn maag echt omgedraaid toen ik per ongeluk de route 'verkeerd' liep en begon bij de worsten, bacon, quiches, lasagnes, pasta's, donuts etc. als ontbijt. We zijn er inmiddels aan gewend, maar tijdens ontbijt wordt er als achtergrondmuziek klassieke muziek gedraaid haha..ws. omdat ooit is bewezen dat studieresultaten dan hoger zijn, verder kan ik nl. geen andere reden bedenken ;).

Verder slaap ik met een NL roommate op een klein kamertje in een hoogslaper, met zo'n 20 anderen op een gang, gezellige bedoeling dus! We (alle summer school studenten) slapen en eten dus in hetzelfde gebouw (Ihouse), de campus is op 5 min. lopen vanaf hier en Berkeley zelf is helemaal gericht op de student; heel gezellig dorpje! Verder is hier alles heel chill geregeld; je kan gratis met de bus naar San Francisco (40 min. van Berkeley), kun je gratis een 'uni' taxi bellen als je jezelf niet veilig op straat voelt ('wonen' hier nl. wel veel zwervers). Aangezien er in de zomer zo'n 15.000 studenten studeren, snap ik goed dat je moet proberen om verder zelf alles te regelen. De campus en Ihouse zijn echt prachtig; heb het gevoel dat ik soms in een of andere Harry Potter film ben beland ;). De weken vliegen echt voorbij; iedere dag ben je wel bezig met studeren/colleges etc, maar daarnaast uiteraard ook met sporten, socializen, naar de kroeg, filmpje kijken, tripjes maken etc. Tot nu toe hebben we ieder weekend ook flink volgepland met hele gave trips! In het eerste weekend zijn we de vrijdag naar een baseballgame gegaan; New York Yankees vs. Oakland! Was echt een hele gave ervaring; tussen de die-hard fans, de popcorn, hotdogs, en suikerspinnen in genoten we flink! Erna was er een vuurwerkshow en waren we het veld op gesneakt om het te kunnen zien; super leuk :)! De zaterdag en zondag zijn we naar San Francisco gegaan en hebben er een nachtje geslapen met 6'en. Zaterdag hebben we een flinke fietstocht gemaakt (San Francisco is op zo'n 40 heuvels gebouwd, dus je kan je voorstellen HOE kapot we waren na onze trip ;)). We hebben een prachtige trip gemaakt door het centrum, de natuur en over de Golden Gate Bridge en na een flinke verdwaling en zo'n 10 TE stijle wegen (dat je niet durfde te fietsen maar ook niet te lopen/remmen) zijn we in ons hostel beland, en erna naar de kroeg gegaan. Ze sluiten hier veel kroegen en clubs om 2 uur, op zich prima beleid maar jammer dat we dat niet wisten ;). De zondag hebben we hele dag rondgeslenterd door San Francisco en 's avonds genoten van een vuurwerkshow omdat de Golden Gate Bridge 75 jaar bestond! In het tweede weekend zijn we naar Napa Valley gegaan voor een wijnproeverij; we hebben 3 wijnproeverijen bezocht, het was mooi weer, hebben veel wijn mogen proeven, was heel leuk :). Afgelopen weekend hadden we een feestje op het dak bij een klasgenoot (ze woont in een 'fret' house; dispuutshuis voor 45 mannen, maar in de zomer mogen ook vrouwen er wonen), met uitzicht op de golden gate bridge! Afgelopen weekend zijn we ook naar een shopping outlet geweest met 145 winkels (!) en hebben we nog mooie sightseeiing over SF gehad (groep had auto gehuurd met open dak, nice!). Komend weekend gaan we met 10 man 2 nachten naar Yosemite Park; wordt echt te gaaf! Het is een vd drukst bezochte plaatsen in de VS; de natuur schijnt prachtig te zijn; watervallen, rotsen, sequoia bomen etc, ben benieuwd!

Verder vind volgend weekend de Gay Pride plaats in San Francisco, waar we zeker heen gaan :D! In het 6e weekend (en onze laatste van de summer school) gaan we ws. naar Alcatraz. Na mijn check-out heb ik nog 5 dagen om Oakland/Berkeley/San Francisco te verkennen (en o.a. Independence Day te vieren), en dan vlieg ik de 5e t/m de 14e naar Hawai!!! :-). Heerlijk 9 dagen chillen op mijn billen en zon/zee/strand vakantie mee te maken. Ben echt mega benieuwd hoe het er zal zijn; heb tot nu toe alleen maar super gave verhalen gehoord en foto's gezien. Honolulu schijnt een van de moosite steden op de wereld te zijn, dus verheug me er nu al gigantisch op; goede afsluiter van de vakantie! Ga de eerste paar dagen met twee studenten (o.a. Juul) uit het Ihouse. Na Hawai heb ik nog 2 daagjes in San Francisco en dan vlieg ik alweer terug naar NL!

Sorry voor dit mega lang berichtje, hopelijk verveelde het jullie niet ;). Verder is het moeilijk om foto's hier up te loaden, dus check mijn Facebook voor een aantal foto's :). De foto's van Berkeley zal ik ook snel op FB posten :).

Take care!

Liefs Francis


  • 14 Juni 2012 - 09:10

    Bregje:

    Wauw, Fransie! Prachtig verhaal! Ik ben jaloehoers! x

  • 14 Juni 2012 - 09:11

    Bregje:

    Wauw Fransie! Prachtig verhaal! Ik ben jaloehoers! x

  • 14 Juni 2012 - 09:22

    Hilde:

    Hoi Franzl,

    Lijkt wel of ik een boek aan het lezen ben:) Klinkt iig allemaal erg goed. Top van je dat je dit allemaal durft te ondernemen. Geniet er nog even van!

    Liefs Hilde

  • 14 Juni 2012 - 09:34

    Aniek:

    Liefste nichtje,
    Woow, wat ontzettend gaaf. Zo te horen heb je het super naar je zin. Heel fijn om te horen.
    Succes met alle studiedingen en geniet!
    Liefs, xx

  • 14 Juni 2012 - 10:20

    Jaap (IGRO):

    Super vet Francis! Heel veel plezier nog! x Jaap

  • 14 Juni 2012 - 17:55

    Eefke, :

    He Frans! Wat n leuk verhaal! Fijn dat je het zo fijn hebt. Geniet ervan, x

  • 14 Juni 2012 - 21:30

    Marieke :

    Oh, lekker man! Geniet er nog een paar weken van. Daarna heel snel bijkletsen, genoeg te vertellen! Groeten ook van ons Adrienne.
    Dikke zoen van jouw dikke nichtje

  • 15 Juni 2012 - 10:32

    Broer Bart:

    Ha zussie,
    Superknap dat je dit allemaal alleen doet! Natuurlijk niet fijn als je reisgenootjes afscheid nemen, maar 'reizen' doe je pas echt als je er alleen voor staat en je dus gedwongen wordt zelf stappen te zetten en te ondernemen. En dat bevalt je super zo te lezen.

    Geniet er met volle teugen van meis! Over 4 jaar ben je aan 't werk en denk je nog vaak terug aan deze tijd waarin je deze ongelofelijke vrijheid had!
    x

  • 18 Juni 2012 - 16:25

    Harm:

    Zussie! We hebben natuurlijk alles al via skype besproken, maar de foto's zien er goed uihuit!!! :)

    Gsiteren met vaderdag misten we je wel een beetje hoor!

    Geniet van je laatste weekjes, en ik zou zeker naar Alcatraz proberen te gaan!!!

    xx Broer!

  • 21 Juni 2012 - 14:44

    Lotte:

    Weer erg leuk om te lezen, Francis! Succes met je laatste weken op Berkeley, geniet ervan! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Berkeley

Francis

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 870
Totaal aantal bezoekers 20614

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 12 Juli 2014

Oeganda!

19 April 2012 - 17 Juli 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: